Kies uw kerk

Preek van de week

Preek van de week voor de tweede zondag door het jaar 19 en 20 januari 2019

Preek van de week voor de tweede zondag door het jaar - C - 19 en 20 januari 2019

Op de derde dag werd er een bruiloft gevierd in Kana, waarbij ook Jezus was uitgenodigd.
Toen de wijn opraakte, liet Hij zes stenen kruiken met water vullen en maakte er de beste wijn van.
( naar Johannes 2,1-12)

overweging bij dit zondags evangelie

Jezus verandert water in wijn, wij dikwijls wijn in water!


Als we het verhaal van de bruiloft van Kana voor het eerst zouden horen, zouden we erg verbaasd zijn, vooral over dat wijnwonder.
Maar waarover gaat dit verhaal dan eigenlijk wel? Waarom is het volgens Johannes de moeite waard om te vertellen dat Jezus met z'n moeder naar een bruiloftsfeest gaat?
Dit verhaal over de bruiloft van Kana komt alleen voor bij de evangelist Johannes, en dan weet je dat het boordevol met symboliek zit.
Bijvoorbeeld:'op de derde dag', dat doet Johannes heel bewust, hij verwijst dan naar een andere 'derde dag', nl. Jezus verrijzenis.
En dat Johannes het veranderen van water in wijn niet een wonder noemt, maar een teken.
En dat het hier niet gaat om een bruiloftsfeest zoals wij dat kennen van twee mensen ( hun namen worden ook niet vernoemd),
maar wel om een bruiloftsfeest, rond het verbond tussen God en  mensen,
omdat het verbond tussen God en mensen alles heeft te maken met een liefdesrelatie, net als partners die beloven elkaar trouw te blijven.
Op deze bruiloft van God en zijn mensen is ook Jezus aanwezig, samen met zijn leerlingen, maar ook zijn moeder is er.
Ze zijn gasten zoals alle anderen, tot het moment waarop de wijn begint op te raken, dan krijgen ze een andere rol, er gebeurt iets heel vreemds.
Maria heeft het begrepen:'Jezus,ze hebben geen wijn meer' zegt ze, het typische gevoel van een moeder, die zich inleeft in de situatie, en het erg vindt dat de wijn opraakt.
Jezus geeft een wat afstandelijke reactie van;'Niet mijn probleem, is dat soms jouw zaak, mijn uur is nog niet gekomen',
( dat wil zeggen dat Hij niet louter op eigen initiatief handelt, maar steeds de wil en de bedoeling van zijn Vader volgt).
Maar Maria blijft niet bij de pakken, of in dit geval bij de waterkruiken neer zitten en zegt tegen de obers:'Doe maar wat Hij jullie zeggen zal'. En dan pas laat Jezus zich overhalen, op verzoek van Zijn moeder,'doe die zes stenen kruiken maar vol water', zegt Hij tegen de obers. Hij doet het niet zelf, Hij laat de 'obers' het doen, Hij laat 'ons' dat doen', water scheppen kan iedereen, dat is geen wonder, verder doet Jezus niets. 'Schep er wat uit en laat de ceremoniemeester eerst maar eens proeven' zegt Hij, en het blijkt hele goede wijn te zijn! Water,  dat eigenlijk  bedoelt was om te voldoen aan de reinigingsvoorschriften van de Joodse wet, wordt vervangen door de goede wijn van het evangelie.
Zo maakte Jezus in Kana een begin met de tekenen van zijn wonderbaarlijk gezag en openbaarde zijn heerlijkheid, die goede wijn , dat was het begin van zijn heerlijkheid!
Jezus deed dit teken niet zonder medewerking van de mensen, de obers moesten de kruiken vullen met water, ik moet het water ook inschenken. Ik moet doen wat God mij ingeeft, dan pas kunnen er wonderen gebeuren, onderschat jezelf niet! Schenk water, en het blijkt wijn te zijn, pas wanneer je gaat schenken, uit jezelf treedt, van jezelf weggeeft, dan pas zal blijken dat je in feite goede , heerlijke, wijn schenkt. Maar je moet wel schenken aan anderen, 'schenken' betekent 'geven', geven aan anderen, weggeven van jezelf aan anderen, hou je het zelf dan blijft het water.
'Ze hebben geen wijn meer', geldt dat ook niet voor deze tijd? Is heel het maatschappelijke en sociale leven niet verwaterd tot ikke, productie en nog meer hebben,
zodat het leven in de Geest niet meer tot zijn recht komt?
Jezus begint zijn openbaar leven met een feest, een verbond, een teken van Zijn Koninkrijk, van Zijn toekomst, Hij wil ermee zeggen:
'Zo bedoelde ik het, zo moet het worden', wij staan vaak nog ver af van dat door Jezus bedoelde feest, dat verbond waar wij het goed met elkaar kunnen vinden,
waar we samen genieten van de simpele dingen van het leven, dat we voor elkaar bestaan en elkaar welkom heten, zelf een feest van het leven proberen te maken.
Met dit wonder maakt Jezus mij duidelijk, dat ik een waardevol geschenk kan zijn voor een ander, ook ik ben te gast op deze bruiloft, ook ik ben hier op aarde om mee te vieren.
Ik ben uitgenodigd, de rekening is betaald en het is God zelf, die er zorg voor draagt dat er geen wijn tekort zal zijn.
Santé dus...!
( preken.be + embe)
********************************************************************************************************************************************************

De bruiloft te Kana
Als Jezus uitgenodigd wordt op het feest van je leven,
verandert Hij de alledaagse, grijze werkelijkheid als water in wijn.

Als Jezus mag deelnemen aan ons samenleven,
krijgt het leven met elkaar een andere smaak,
als water dat wijn is geworden.
Wat duister is wordt licht.
( Manu Verhulst)

Archief preken