Preek van de week voor de drieëndertigste zondag
door het jaar 14 en 15 november.
Voor hij
vertrok, gaf de heer aan zijn knechten respectievelijk
vijf talenten, twee en één. En toen hij thuis kwam, liet hij de eerste twee,
van wie de talenten hadden opgebracht, delen in zijn vreugde.
( naar Matteüs 25,14-23)
overweging bij dit zondags evangelie
Iedereen heeft talent
Ook al ken je vele parabels en verhalen van Jezus intussen vrij goed, toch
blijf je het er soms moeilijk mee hebben.
Ook nu weer vertelt Jezus er een die minder goed afloopt voor een van de
personen uit deze parabel.
Deze keer is het een knecht die niets met zijn gekregen talent gedaan heeft en
de pineut is. Als het over talenten gaat
denken we aan begaafdheden, bekwaamheid of vakmanschap bijv. iemand die goed
kan zingen, muziekmaken, koken,
schilderen, handig en kunstig is enz. Maar in dit Matteüs evangelie heeft het
woord talent een andere betekenis nl.
die van geldwaarde uit Jezus tijd. Wie werkt wordt beloond, maar deze theorie
van loon naar werken past niet zo goed in
de mentaliteit van Jezus. Deze parabel is geen pleidooi voor 'hard werken', of
hoe men zijn geld moet beleggen, nee
de bedoeling van Jezus rond het woord talent is; de gave te hebben om een goed
mens te kunnen zijn. Iedereen heeft
van nature zijn talenten ontvangen van o.a. liefde, inzet, eenvoud en
dienstbaarheid. Maar eerst een stukje uit zijn parabel,
een talent was een muntstuk met héél veel waarde, een heer vertrouwde die aan
zijn knechten toe, zij krijgen die niet in
hun bezit maar in bruikleen. Een knecht krijgt vijf talenten, een ander drie,
en de laatste slechts een, ze krijgen er geen
opdracht bij, maar de heer verwacht wel van hun dat ze er goed mee zullen
omspringen, en die gekregen talenten niet zullen
opbrassen aan drank, plezier en andere verslavende dingen. Merkwaardig is dat
de heer bij zijn terugkomst aan de eerste
twee niet vraagt wat ze ermee aangevangen hebben, en of ze veel winst gemaakt
hebben, nee hij beloont hen direct voor
hun resultaat;'Ga binnen in de vreugde van uw heer', zegt hij. Maar de derde
knecht heeft er niet zoveel van gebakken,
hij heeft het geld (zijn talent) maar in de grond verstopt, en krijgt een felle
reactie van de heer: hij wordt letterlijk in
de duisternis geworpen, waar geween is en tandengeknars. En zoals altijd waar
staan we zelf in dit verhaal, wat brengen
wij terecht van de talenten die we in bruikleen hebben gekregen? En onze
talenten dat is geen geld, maar dat is bijv.ook
de aarde, de wereld de natuur, behandelen wij die met de nodige zorg en
respect? Of dient onze aarde enkel voor ons
genoegen en plezier? Door onze meer-en meer bezits- en plezierdrang doen we wel
mee aan de vervuiling en plundering
van onze aarde, ook al weten we dat we ze daarmee vernietigen, en onze
toekomstige generaties van een leefbare wereld
beroven! Maar de schepping is niet het enige dat we in bruikleen hebben
gekregen, heel ons leven, ons lichaam en geest,
maar ook je gezin, familie, je ouders, kinderen, broers of zussen en nog veel
meer; niets is ons eigendom, alles en iedereen
hebben we in bruikleen. Dus hebben we dan ook zorg voor ons lichaam en geest,
en wint de liefde en onze inzet voor onze
naaste en mensen in nood, onze omgeving en de wereld het van ons eigenbelang?
Ook hier kunnen we nog vele dingen opsommen
en ons telkens afvragen welke van de knechten uit de parabel we zijn: die twee
die zich inzetten, of de derde die zo lui en
besluiteloos is dat hij alleen aan zichzelf denkt en niets doet, en zijn
gekregen talent begraaft. Deze derde knecht
koesterde angst voor zijn heer en had geen vertrouwen in hem, daarom had hij
niets met zijn talent gedaan! Hij was niet
gemotiveerd en begreep niet wat liefde en goedheid doet, en hij vertrouwde ook
de goedheid van zijn heer niet. Hij zei:
"Ik was bang, en uit angst heb ik mijn leven niet voor u ingezet, ik was
al tevreden met wat ik ontvangen had, en dat maakte
de heer boos. Elke mens hoeft voor God nooit echt bang te zijn, Hij zal je niet
vragen naar een, drie of vijf talenten, Hij
zal alleen vragen of ik met mijn gekregen talenten iets gedaan heb, of er niets
meegedaan heb. Als je nooit iets fout doet
dan heb je ook niet echt geleefd (zoals bij de derde knecht), en juist
dát wil Jezus niet. God is niet zo dat Hij van jou het
driedubbele zal terug vragen van wat Hij jou gegeven heeft,als je omwille van
Gods Rijk op aarde niets met je gegeven
talenten doet, dan sluit je jezelf uit en sta je met lege handen voor God; en
dat zou jammer zijn!
God staat aan het begin van mijn levensweg en Hij zal er ook staan aan
het einde daarvan,
dan zal hij rekenschap vragen over de wijze waarop ik mijn talenten heb beheerd
en ingezet.
( preken.be + Martien)
***************************************************************************************************************
Corona pandemie gebed
Heer God, in gevaar zijt Gij onze toevlucht en steun,
het is naar U dat wij ons in tijden van nood keren;
wij bidden U met gelovig vertrouwen:
Zie met erbarmen naar hen die verdriet hebben,
geef aan hen die gestorven zijn hun eeuwige rust,
troost hen die rouwen, genezing aan hen die ziek zijn,
vrede aan de stervenden.
Kracht aan het verzorgend personeel,
en wijsheid aan diegene die ons regeren,
en aan allen de moed om te groeien in liefde en zorg voor elkaar.
Zo kunnen wij samen glorie brengen aan uw Heilige Naam,
door Jezus Christus uw Zoon en onze Heer,
die met U leeft en heerst in de eenheid van de H. Geest,
God, door de eeuwen der eeuwen.
De Digidulfke uitgave december 2023 is uit
Eerste communie in Best op 14 april 2024
SAMEN OP WEG OP 10 SEPTEMBER NAAR DE KLEINE AARDE
Gerarduskalender 2024 weer verkrijgbaar
Bruidjes gezocht voor de Odulphusprocessie 2023