OVERWEGING VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT
“God met ons.” Dat is de betekenis van Emmanuel. De profeet Jesaja kondigt het aan; ruim zevenhonderd jaar voor de geboorte van Christus. God met ons. Die naam is een belofte, is hoop, is troost. Toch roept die naam ook een vraag op. Was God dan niet met hen vóór die tijd? Als Jesaja profeteert dat God met ons zal zijn, dan moet dat ook iets over de tijd van Jesaja zeggen.
En dat klopt, in zijn tijd waren er meerdere oorlogen, de val van het Noordelijke Koninkrijk, opstanden van de Filistijnen en het beleg van Jeruzalem. Moeilijke tijden, verwarring, waar doe je wijs aan. Word je niet door de kat gekrabd, dan wordt je wel door de hond gebeten, van de regen in de drup.
In zo’n periode kunnen gelovigen het gevoel krijgen dat God hen in de steek heeft gelaten. Dat gevoel kan je ook persoonlijk hebben, als allerlei dingen tegenzitten en je denkt, nog even en ik gooi het bijltje erbij neer.
God met ons. Emmanuel, dat kan je op veel manieren ervaren. Als het leven goed gaat, denk je, God zij dank en waaraan heb ik het verdiend. Als het leven tegen zit, denk je, hoe houd ik het vol en waaraan heb ik dat verdiend?
De belofte van Jesaja lijkt een beetje op onze Advent. We bereiden ons voor op de komst van de Heer. Maar die komst is tweeledig, dat hoorden we de afgelopen weken in de prefatie van de Advent. We gaan vieren dat Hij meer dan 2000 jaar geleden is gekomen, zoals Jesaja had voorspeld en we zien ook uit naar zijn komst aan het einde van de tijd. Bovendien is er ook nog een derde komst waar we naar uitzien, dat is zijn komst bij ieder van ons individueel, als ons leven eindigt en wij daar mogen zijn waar Hij is (Johannes 14, 3).
Voor de Christenen is het belangrijk dat de komst van Jezus was voorzegd, dat Jezus inderdaad de vervulling is van Gods belofte. Want daardoor gaan we begrijpen hoe we Gods beloften uit het Oude Testament moeten lezen en verstaan. Paulus schrijft daarover in de tweede lezing. Hij schrijft: “Het evangelie dat God eertijds door zijn profeten in de heilige geschriften heeft aangekondigd, de boodschap over zijn Zoon, die naar het vlees geboren is uit het geslacht van David”. “Die naar de heilige Geest is aangewezen als Zoon van God door Gods machtige daad, door zijn opstanding uit de doden”.
Paulus geeft dan aandacht aan drie dingen: De Boodschap over Gods Zoon is in de heilige geschriften aangekondigd. Dat woord komt terug als we in de geloofsbelijdenis zeggen: “Volgens de Schriften”. Dan is het belangrijk dat Jezus is geboren uit het geslacht van David. Zo wordt Hij ook meerdere keren genoemd: “Jezus, Zoon van David”. En het derde punt, dat Jezus Gods Zoon is, heeft God getoond door Hem uit de dood te doen verrijzen. Ook dat komt terug in de geloofsbelijdenis.
Het is belangrijk om steeds terug te kijken hoe de eerste Christenen zo zeker waren dat Jezus de Messias, de Verlosser, de Redder, Gods Zoon was. Niet iedereen nam dat aan. Jezus werd als Godslasteraar aan het kruis genageld. Het heeft er alles mee te maken dat je het geloof nodig hebt om inderdaad te kunnen zien hoe God in deze wereld werkt en hoe God zijn beloften vervult, zelfs na 700 jaar.
We leren hieruit dat wijzelf geduld moeten hebben, Gods plannen overzien vele eeuwen. Dat geldt ook nu voor de Kerk en voor onze toekomst. In de tweede helft van de vorige eeuw zijn wij mensen ons vertrouwen gaan stellen in wetenschap en techniek, in ons eigen verstand, in de vooruitgang en we droomden er al van dat we de hemel op aarde zouden scheppen. De Tweede Wereldoorlog was voorbij, de Koude Oorlog was voorbij. Maar we deden onze ogen dicht voor alle ellende die gewoon doorging. We dachten dat een vrije markt alles zou oplossen, dat de liberale mens de mens van de toekomst zou zijn. Maar zonder dat we er erg in hadden, stapten we in de oude valkuil van eigenwijsheid en hoogmoed.
De keerzijde zien we bij de H. Jozef. Hem noem ik een luisteraar, zoals Noach en Abraham luisteraars waren. Zij konden innerlijk luisteren, zoals Jozef in een droom het woord van de engel verstaat. Een woord dat dwars door zijn eigen gedachten heengaat, dat doorbreekt, inbreekt, dat zijn plannen omgooit en tegelijk een bevrijdend Woord is dat antwoord is op zijn vragen.
Het Woord van de engel, Gods antwoord, brengt een heel nieuw perspectief, waaraan Jozef zich durft toevertrouwen. Denkt hij eerst aan scheiden, uit respect voor zijn vrouw, nu weet hij dat hij geroepen is om voor haar en het Kind te zorgen. Die zorg van Jozef maakt dat Jezus kan opgroeien en uitgroeien tot de Redder die Hij is.
We zijn op de vierde zondag van de Advent. We hebben de afgelopen weken de visioenen gehoord van Jesaja, over de wolf en het lam, de panter en de leeuw, het kleine kind bij het nest van de slang. We hebben gehoord: “Versterk de slappe handen en strekt de wankele knieën. Vat moed, God komt om ons te redden”. Vandaag dus de belofte van Emmanuël: God met ons. Dat is ook de belofte waar Jezus mee eindigt als Hij terugkeert naar de Vader: Ik ben met u, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld. In die belofte mogen we staan en de laatste Advent-week ingaan en ons voorbereiden op zijn komst met Kerstmis.
https://hagenpreken.nl/Preken/... bewerkt TS
OVERWEGING KERSTMIS (DAGMIS)
Vanaf het begin heeft God tot de mensen gesproken. Hij heeft mensen aangesproken als Noach en Abraham en Hij heeft gesproken door de profeten. Door zijn woord neemt God contact met mensen; zo communiceert Hij met mensen. Zo spreekt Hij nu volgens de Hebreeënbrief op het einde der tijden als toppunt van communicatie met de mens door de Zoon die de “afstraling is van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen”. En de evangelist Johannes zegt in zijn kerstverhaal eigenlijk hetzelfde: “Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond”. God heeft zich in zijn relatie tot de mensen definitief uitgesproken in zijn Zoon, zijn mensgeworden Woord die vanaf het begin bij Hem was, “God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God, geboren niet geschapen, een in wezen met de Vader”. God is mens geworden, “in alles aan ons gelijk behalve in de zonde”. Dat is de vreugdevolle boodschap van Kerstmis. Maar dat God mens werd is voor velen, ook tegenwoordig weer, moeilijk te geloven. Men wil de figuur van Jezus terugbrengen tot een groot mens, een inspirerende figuur. Maar dat is een Jezus op eigen maat, niet de Jezus van het evangelie. Dan wordt waar wat Johannes zegt: “En het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis nam het niet aan.”
En de Hebreeënbrief beschrijft in één zin de reddende werking van Jezus, het heil dat Hij gebracht heeft: “En na de reiniging der zonden te hebben voltrokken, heeft Hij zich neergezet ter rechterzijde van de majesteit in den hoge, verheven boven de engelen.” Hier horen we wat het betekent wat de engel aan de herders aankondigde: “Heden is u een Redder geboren.” Immers Jezus is gekomen volgens de Hebreeënbrief om ons te reinigen van de zonden. Om te zorgen dat we voor God aanvaardbaar zijn, ons te zuiveren zodat Hem kunnen volgen daar waar Hij zit aan de rechterhand van God. Dat is tevens de vreugdevolle boodschap van Kerstmis: Gods Zoon is als mens in de wereld gekomen om de mens te reinigen van zonde en zo de mensheid bij God te brengen. Ook dat is voor velen tegenwoordig moeilijk te geloven. Veel mensen in onze tijd hebben het gevoel van zondig te zijn verloren. Ze voelen zich rechtvaardig. Ze denken de reiniging door Christus niet nodig te hebben. Als dat zo is, blijf je buiten de redding, blijf je buiten het geheim van kerstmis: “In Hem was leven en dat leven was het licht der mensen. En het Licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis nam het niet aan.”
Kerstmis vraagt geloof: geloof in de menswording Gods, geloof in zijn reddende en bevrijdende komst zonder welke wij niet tot God kunnen komen, niet zalig kunnen worden.
Aan allen die Hem zo aanvaarden, zegt Johannes, “gaf Hij het vermogen kinderen van God te worden”. Door het geloof in het mysterie van kerstmis, door je toe te vertrouwen aan Gods mens geworden Zoon, word je in Hem kind van God. Als je leeft in Hem, herkent God je door Hem als zijn kind. Ons heil, onze toekomst is alleen door Hem en met Hem en in Hem, de “eniggeboren God”. “Van Hem (alleen) ontvangen wij genade op genade.”
Zo stelt ons Kerstmis voor een keuze: aanvaarden we Jezus als Gods eigen Zoon, als het ware licht van de wereld; aanvaarden we Hem als onze Redder en willen we leven in zijn licht of gaan we mee met een wereld. Laten we ons leven verlichten door de glitter van materialisme, van de verleiding van het individualisme, van feitelijk egoïsme dat verdoezeld wordt een humanistisch klinkend sausje maar waar “ik” voortdurend in het centrum staat.
Kiezen we voor Christus, dan moet zijn licht in ons leven. Dan moeten zijn normen en waarden je leven bezielen. En die waarden staan haaks op wat in ons land tegenwoordig aanvaard wordt. Jezus vraagt onvoorwaardelijke trouw in het huwelijk; Hij vraagt absolute eerbied voor het leven. Alleen God is Heer over het leven, de mens nooit. Jezus vraagt dat je jezelf wegcijfert voor de ander en dat staat vaak haaks op het moderne “zelf tot je recht komen”. Jezus vraagt dat je je inzet voor je medemens in de sociale verbanden waar je zit. Dat staat vaak haaks op het moderne individualisme. Leven in het licht van Christus betekent als christen een licht zijn in de donkere wereld van normloosheid en egoïsme. Christen zijn betekent het Licht dat in de wereld kwam wel aanvaarden en zo kinderen van God worden, broers en zusters van de eniggeboren Zoon van God die mens werd om ons tot goddelijke hoogte te verheffen. Zalig Kerstmis. Amen.
https://mennenpr.nl/kerstmis-d...
OVERWEGING H. STEFANUS, EERSTE MARTELAAR
Vandaag gedenken wij de heilige Stefanus. Hij werd gekozen tot helper van de apostelen en was één van de eerste zeven diakens. Hij was verantwoordelijk voor de armenzorg. Stefanus koos werkelijk voor de armen en zei akelige dingen tegen de rijken. Hij kwam terecht in de molen van verdachtmaking en roddel. Het loopt uit op zijn gevangenneming, waarna hij voor het Joodse Sanhedrin gebracht wordt. Een eerlijk proces wordt het niet. De emoties krijgen de overhand en uiteindelijk wordt Stefanus het slachtoffer van blinde woede. Ze drijven hem de stad uit om hem te stenigen. Stefanus wordt de eerste christelijke martelaar. Een goedwillende, goeddoende mens wordt slachtoffer van blinde woede en tomeloos geweld.
Mensenrechtenorganisaties komen dagelijks dit soort situaties tegen. In tal van landen worden eerlijke mensen die oprecht voor hun mening of hun geloof uitkomen, opgepakt, gevangengezet, veroordeeld, vermoord. Met Kerstmis vieren we niet alléén de geboorte van het Kerstkind. Gods menswording beperkt zich niet tot één moment in de geschiedenis. Gods menswording realiseert zich in geboorte en sterven, in rijkdom en armoede, in ziekte en gezondheid, in goede en in kwade dagen, in zachte en harde woorden. Ook in de vurige Stefanus die de woede van het volk over zich heen kreeg, maar bleef vertrouwen op Hem tot het laatste. Gods menswording moet ook gebeuren in ons hart, in ons huis, in ons doen en laten. God openbaart zich niet als een ‘glamour-God’, maar als een God die met andere mensen meeleeft, die voor de kleinen kiest, die kwetsbaar is en weerloos en die uiteindelijk gemarteld, vermoord, gekruisigd wordt. In het evangelie horen we hoe Jezus de mensen waarschuwt. Wie in zijn voetspoor wil gaan, opkomt voor onrecht en kiest voor het goede, kan het moeilijk krijgen. ‘Jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam’. Jezus wordt niet altijd verdragen in deze wereld. Er was - al in het begin – geen plaats voor Hem in de herberg. Hoe blijf je overeind als jouw geloof op de proef gesteld wordt? Jezus zegt ons vandaag: door vol te houden, want wie standhoudt, zal worden gered. Blijf het goede doen en blijf vertrouwen op Hem die ons is voorgegaan.
Het Rijk van God komt niet alleen tot stand door heiligen, zoals Stefanus, maar ook door gewone mensen. Mensen die kiezen voor het goede, die rechte wegen gaan en consequent zijn in hun handelen. Wij zijn er om het licht van het begin tot hier en nu te laten schijnen. Het licht dat het uiteindelijk zal winnen van de duisternis. Jezus geboorte is licht in het duister en daar hoort de diaconie bij. De zorg voor de kwetsbare en minderbedeelden. Moge Stefanus ons daartoe blijven inspireren.
https://www.sintandreas.nl/Ove... bewerkt TS
VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT
EERSTE LEZING (Jes.7, 10-14)
Uit de profeet Jesaja.
In die dagen sprak Jesaja tot Achaz: "Vraag de Heer uw God om een teken, hetzij hoog in de hemel of diep in de hel." Maar Achaz antwoordde: "Ik vraag niet om een teken. Ik wil de Heer niet op de proef stellen." En Jesaja sprak: "Luister dan, huis van David, is het u niet genoeg mensen te ergeren, dat gij ook mijn God tot ergernis wilt zijn? Daarom geeft de Heer u ook ongevraagd een teken: Zie, de jonge vrouw zal ontvangen en een zoon baren, en zij zal hem noemen: "Immanuel": God met ons.
TUSSENZANG (psalm 24)
REFREIN: De Heer moet de poorten binnengaan, want Hij is de koning der glorie.
Aan God hoort de aarde en al wat erop is, de aardschijf en al wat daar woont; Want Hij heeft haar op het water gegrondvest, haar vastgelegd op de zee.
Wie zal beklimmen de berg van de Heer, wie in zijn heiligdom staan? Die rein is van handen en zuiver van hart, zijn zinnen niet zet op wat kwaad is.
Hij zal door de Heer gezegend worden, beloond door God, zijn Verlosser. Zo doet het geslacht dat zich richt tot Hem, dat staat voor het aanschijn van Jakobs God.
TWEEDE LEZING (Rom.1, 1-7)
Begin van de brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Rome.
Van Paulus, dienstknecht van Christus Jezus door Gods roeping apostel, bestemd voor de dienst van het evangelie, dat God eertijds door zijn profeten in de heilige schriften heeft aangekondigd. Het is de boodschap over zijn Zoon, die naar het vlees is geboren uit het geslacht van David, die naar de heilige Geest is aangewezen als Zoon van God door Gods machtige daad, door zijn opstanding uit de doden, Jezus Christus onze Heer. Door Hem heb ik de genade van het apostelschap ontvangen, om ter ere van zijn naam onder alle volken mensen te brengen tot de gehoorzaamheid van het geloof. Ook gij hoort bij hen, geroepen als gij zijt door God tot de gemeenschap van Jezus Christus. Ik zend mijn groeten aan u allen in Rome: God heeft u lief en riep u tot zijn heilige gemeente. Genade en vrede voor u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus!
ALLELUIA
Alleluia. Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen. En men zal Hem de naam Immanuel geven: God met ons, alleluia.
EVANGELIE (Mt.1,18-24)
Lezing uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteus.
De geboorte van Jezus Christus vond plaats op deze wijze. Toen zijn moeder Maria verloofd was met Jozef, bleek zij, voordat ze gingen samenwonen, zwanger van de heilige Geest. Omdat Jozef, haar man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen, dacht hij er over in stilte van haar te scheiden. Terwijl hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer die tot hem sprak: "Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; het kind in haar schoot is van de heilige Geest. Zij zal een zoon ter wereld brengen die gij Jezus moet noemen, want Hij zal zijn volk redden uit hun zonden." Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden wat de Heer gesproken heeft door de profeet, die zegt: Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen en men zal Hem de naam Immanuël geven. Dat is de vertaling: God met ons. Ontwaakt uit de slaap deed Jozef zoals de engel van de Heer hem bevolen had en nam zijn vrouw tot zich.
KERSTMIS/NACHTMIS
EERSTE LEZING (Jes.9, 1-3.5-6)
Uit de profeet Jesaja.
Het volk dat in het donker wandelt ziet een groot licht; een licht straalt over hen die wonen in het land van doodse duisternis. Gij hebt hun blijdschap vermeerderd, hun vreugde vergroot. Voor uw Aanschijn zijn zij vol vreugde, een vreugde als die om de oogst, als die van mensen die jubelen bij het verdelen van de buit. Want het juk dat zwaar op het volk drukte, de stang op hun schouders, en de stok van hun drijvers, Gij hebt ze stuk gebroken als op de dagen van Midjan. Want een kind is ons geboren, een Zoon werd ons geschonken: Hem wordt de macht op de schouders gelegd en men noemt Hem: Wonderbare raadsman, goddelijke held, eeuwige Vader, Vredevorst. Een grote macht en een onbeperkte welvaart zullen toevallen aan Davids troon en aan zijn koninkrijk, zodat het gegrondvest zal zijn en stevig gebouwd op recht en gerechtigheid van nu af tot in eeuwigheid. De ijver van de Heer der hemelse machten brengt het tot stand.
TUSSENZANG Psalm 96
REFREIN: Heden is ons een Redder geboren, Christus de Heer.
Zingt voor de Heer een nieuw gezang, zingt voor de Heer, alle landen. Zingt voor de Heer en verheerlijkt zijn Naam, verkondigt zijn heil alle dagen.
Meldt aan de naties zijn heerlijkheid, zijn wondere daden aan alle volken. Want machtig en onvolprezen is Hij en meer te duchten dan alle goden.
De velden zwaaien met al hun gewassen, de woudreuzen buigen hun kruin. Zij juichen de Heer toe omdat Hij komt, Hij komt als de koning der aarde.
Rechtvaardig zal Hij de wereld regeren, de volkeren eerlijk en trouw.
TWEEDE LEZING Tit.2,11-14
Uit de brief van de heilige Apostel Paulus aan Titus.
Dierbare, de genade van God, bron van heil voor alle mensen,
is op aarde verschenen. Zij leert ons goddeloosheid en wereldse begeerten te verzaken en bezonnen, rechtvaardig en vroom te leven in deze tijd, terwijl wij uitzien naar de zalige vervulling van onze hoop, de openbaring van de heerlijkheid van onze grote God en Heiland Christus Jezus. Hij heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle ongerechtigheid te verlossen en ons te maken tot zijn eigen volk, gereinigd van zonde, vol ijver voor alle goeds.
ALLELUIA (Lc.2,10-11)
Alleluia. Ik verkondig U een vreugdevolle boodschap: Heden is U een Redder geboren, Christus, de Heer. Alleluia.
EVANGELIE (Lc.2, 1-14)
Lezing uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Lucas
In die dagen kwam er een besluit van keizer Augustus, dat er een volkstelling moest gehouden worden in heel zijn rijk. Deze volkstelling had voor het eerst plaats toen Quirinius landvoogd van Syrie was. Allen gingen op reis, ieder naar zijn eigen stad om zich te laten inschrijven. Ook Jozef trok op en omdat hij behoorde tot het huis en geslacht van David, ging hij van Galilea uit de stad Nazaret naar Judea naar de stad van David, Bethlehem geheten, om zich te laten inschrijven, samen met Maria, zijn verloofde, die zwanger was. Terwijl zij daar verbleven, brak het uur aan waarop zij moeder zou worden; zij bracht haar zoon ter wereld, haar eerstgeborene, wikkelde hem in doeken en legde Hem neer in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg. In de omgeving bevonden zich herders die in het open veld gedurende de nacht hun kudde bewaakten. Plotseling stond een engel des Heren voor hen en zij werden omstraald door de glorie des Heren, zodat zij door grote vrees werden bevangen. Maar de engel sprak tot hen: "Vreest niet, want zie, ik verkondig u een vreugdevolle boodschap die bestemd is voor het hele volk. Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David. En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe." Opeens voegde zich bij de engel een hemelse heerschare; zij verheerlijkten God met de woorden: "Eer aan God in den hoge en op aarde vrede onder de mensen in wie Hij welbehagen heeft."
DAGMIS/KERSTMIS
EERSTE LEZING (Jes.52,7-10)
Uit de profeet Jesaja .
Hoe lieflijk op de bergen de voeten van de vreugdebode, die vrede meldt, goed nieuws verkondigt, die heil komt melden, die zegt tot Sion: "Uw God regeert! Hoort! Uw torenwachters verheffen hun stem, zij jubelen tegelijk want zij zien, oog in oog de terugkeer van de Heer naar Sion. Barst los in jubel, allen samen, puinen van Jeruzalem, want de Heer heeft zijn volk getroost; Hij heeft Jeruzalem verlost. De Heer heeft zijn heilige arm ontbloot voor de ogen van alle volkeren; en alle grenzen der aarde hebben het heil van onze God aanschouwd.
TUSSENZANG (Psalm 98)
REFREIN: Geheel de aarde aanschouwde, wat onze God voor ons deed.
Zingt voor de Heer een nieuw gezang omdat Hij wonderen deed.
Zijn hand deed zich krachtig gelden, de macht van zijn heilige arm.
Zijn weldaden deed Hij ons kennen, de volkeren zijn gerechtigheid. Opnieuw bleek zijn goedheid en trouw ten gunste van Israëls huis.
Geheel de aarde aanschouwde wat onze God voor ons deed. Verheerlijkt de Heer, alle landen, weest blij, verheugt u en zingt.
Zingt voor de Heer bij de citer, met citer en psalterspel. Laat schallen trompet en bazuin en danst voor de Heer, uw koning.
TWEEDE LEZING (Hebr.1,1-6)
Uit de brief aan de Hebreeën.
Nadat God eertijds vele malen en op velerlei wijzen tot onze vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij nu, op het einde der tijden, tot ons gesproken door de Zoon, die Hij erfgenaam gemaakt heeft van al wat bestaat en door wie Hij het heelal heeft geschapen. Hij is de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen en Hij houdt alles in stand door zijn machtig woord. En na de reiniging der zonden te hebben voltrokken, heeft Hij zich neergezet ter rechterzijde van de majesteit in den hoge, ver verheven boven de engelen, zoals Hij hen ook overtreft in de waardigheid die zijn deel is geworden. Heeft God ooit tot een engel gezegd Gij zijt mijn zoon. Ik heb u heden verwekt? Of: ik zal een vader voor hem zijn en hij zal mijn zoon zijn? Wanneer Hij evenwel de eerstgeborene opnieuw de wereld binnenleidt, zegt Hij: Alle engelen Gods moeten Hem hulde brengen."
ALLELUIA
Alleluia. Wij staan in het volle licht van deze heilige dag: Komt, laten wij de Heer aanbidden. Want heden daalde een groot licht op aarde neer. Alleluia.
EVANGELIE (Joh.1, 1-18)
Lezing uit het heilig evangelie volgens Johannes
In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is. In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan. Er trad een mens op, een gezondene van God; zijn naam was Johannes. Deze kwam tot getuigenis, om te getuigen van het Licht, opdat allen door hem tot geloof zouden komen. Niet hij was het Licht, maar hij moest getuigen van het Licht. Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld. Hij was in de wereld; de wereld was door Hem geworden, en toch erkende de wereld Hem niet. Hij kwam in het zijne, maar de zijnen aanvaardden Hem niet. Aan allen echter die Hem wel aanvaardden, aan hen die in zijn Naam geloven, gaf Hij het vermogen om kinderen van God te worden; Zij zijn niet uit bloed noch uit begeerte van het vlees of de wil van een man, maar uit God geboren. Het woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, zulk een heerlijkheid als de Eniggeborene van de Vader ontvangt, vol van genade en waarheid. Wij hebben Johannes' getuigenis over Hem toen hij uitriep: "Deze was het van wie ik zei: Hij die achter mij komt, is mij voor, want Hij was eerder dan ik." Van zijn volheid hebben wij allen ontvangen: genade op genade. Werd de Wet door Mozes gegeven, de genade en de waarheid kwamen door Jezus Christus. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, Hij heeft Hem doen kennen.
TWEEDE KERSTDAG/H.STEFANUS
EERSTE LEZING (Hand.6, 8-10; 7,54-60)
Uit de Handelingen van de Apostelen.
In die dagen deed Stefanus, vol genade en kracht, grote wondertekenen onder het volk. Sommige leden echter van de zogenaamde synagoge der Vrijgelatenen, Cyreneeërs en Alexandrijnen en sommige mensen uit Cilicië en Asia begonnen met Stefanus te redetwisten, maar zij konden niet op tegen de wijsheid en de geest waarmee hij sprak.
Toen ze dit hoorden, werden ze woedend en knarsetandden tegen hem.
Maar Stefanus, vervuld van de heilige Geest, staarde naar de hemel en zag Gods heerlijkheid en Jezus staande aan Gods rechterhand; en hij riep uit: "Ik zie de hemel open en de Mensenzoon staande aan Gods rechterhand." Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als een man op hem af. Zij sleepten hem buiten de poort en stenigden hem. De getuigen legden hun mantels neer aan de voeten van een jongeman die Saulus heette. Terwijl zij Stefanus stenigden, bad hij: "Heer Jezus, ontvang mijn geest." Toen viel hij op zijn knieën en riep met luider stem: "Heer, reken hun deze zonde niet aan." Na deze woorden ontsliep hij. Saulus stemde in met de moord op deze man.
TUSSENZANG (Psalm 31)
REFREIN: Vertrouwvol leg ik mijn geest in uw handen, Heer.
Wees mij een rots waar ik vluchten kan, een sterke burcht waar ik veilig kan toeven. Want altijd zijt Gij mijn rots en mijn vesting, uw Naam is mijn leider en gids.
Vertrouwvol leg ik mijn geest in uw handen, Gij zult mij beschermen, getrouwe God. Ik stel op U mijn vertrouwen, Heer, ik mag mij verheugen in uw erbarmen.
Gij hebt mijn lot in uw hand, bevrijd mij van mijn vervolgers. Laat over uw dienaar uw Aanschijn stralen, red mij door uw genade.
ALLELUIA. (Ps.118, 26a en 27a)
Alleluia. Gezegend die komt met de Naam van de Heer. De Heer is God, Hij verlicht ons, Alleluia.
EVANGELIE (Mt.10,17-22)
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteus.
In die tijd zei Jezus tot de twaalf: "Neemt u in acht voor de mensen. Zij zullen u overleveren aan de rechtbanken en u geselen in hun synagogen. Gij zult voor stadhouders en koningen gebracht worden omwille van Mij, om zo ten overstaan van hen en de heidenen getuigenis af te leggen. Maakt u echter, wanneer men u overlevert niet bezorgd over het hoe of wat van uw spreken: op dat ogenblik zal u worden ingegeven wat gij moet zeggen. Want niet gij zijt het die spreekt, maar door u spreekt dan de Geest van uw Vader. De ene broer zal de andere overleveren om hem te laten doden, de vader zijn kind; de kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood doen brengen. Ge zult een voorwerp van haat zijn voor allen omwille van mijn Naam. Wie echter ten einde toe volhardt, hij zal gered worden.
Kerstboodschap 2025 Mgr. Gerard de Korte
Parochiecentrum gesloten van 22-12-2025 tot en met 02-01-2026
Gerarduskalender 2026 - verkrijgbaar in het parochiecentrum
De Digidulfke uitgave december 2025 is uit
Kerststal in de Sint-Odulphuskerk