Preek van de week voor de tweeëndertigste zondag door
het jaar voor 7/8 november 2020
'Omdat de vijf domme bruidsmeisjes te weinig olie
hadden meegebracht
voor hun lampen, waren ze weg toen hun heer aankwam.
Daarom zeg Ik het ook tegen jullie: 'Wees dus waakzaam!' 
( naar Matteüs 25,1-13)
overweging bij dit zondags evangelie
Met of zonder brandende olie, wat is wijs?
'Het is uit het leven gegrepen', zo zou je de parabels, verhalen en
gelijkenissen van Jezus
kunnen omschrijven. Hij maakt gebruikt van personages, gebeurtenissen en
situaties vanuit
het gewone alledaagse leven uit zijn tijd in Palestina. Zijn volgelingen en
toehoorders kunnen
zich daarin gemakkelijk herkennen, bijv. in het werk van een schaapsherder,
wijnbouwer, visser 
of boer, maar ook van feesten e.d. inderdaad allemaal voorbeelden uit het leven
gegrepen.
Jezus gebruikt juist deze voorbeelden uit het gewone leven, om altijd iets
diepers duidelijk te maken.
Zo ook deze keer, wanneer Hij vertelt over een huwelijk in zijn tijd wanneer de
bruidegom op de 
vooravond van zijn gearrangeerd huwelijk ( wat nog in vele landen de norm is)
zijn bruid gaat ophalen
in het huis van haar ouders. Het was niets bijzonders als de bruidegom lang weg
bleef, want er moest 
langdurig onderhandeld worden over de bruidsschat, ondertussen stonden vele
mensen, muzikanten
en bruidsmeisjes te wachten voor de feestelijke huwelijksceremonie. De
bruidsmeisjes zorgden voor licht,
met hun olielampen en daarom brachten ze altijd genoeg olie mee, omdat het wel
even kon duren.
Zoals ook in het voorbeeld van Jezus, werd het laat in de avond en wat blijkt,
vijf van de uitgekozen 
bruidsmeisjes had te weinig olie bij zich om hun lampen nog langer brandend te
houden en misten daarom de 
bruidegom. Ze hadden aan de andere vijf bruidsmeisjes gevraagd of ze wat olie
wilde delen, maar zij 
weigerden om een beetje lampenolie af te staan, ze zeiden: 'Als we met jullie
onze olie delen, hebben we 
misschien te weinig voor ons allemaal, dus daarom delen we niet!' 'Wat zijn
jullie toch egoïstisch' zeggen de 
andere vijf tegen hun. Is het niet eigenaardig dat Jezus een parabel vertelt
waarin Hij egoïsme aanprijst?
Hij die in woorden en daden precies het tegenovergestelde van egoïsme is, en
zegt: 'Ik heb maar één gebod: 
Bemin God bovenal en je naaste zoals jezelf.' Doch die vijf slimme meisjes
lijken niet echt veel van hun naaste
te houden, want delen? Ho maar! De bruidegom in dit verhaal is natuurlijk Jezus
(God) die komen zal.
In deze parabel gaat het om twee groepen bruidsmeisjes, de domme ( niet
toegewijde) en de verstandige 
( toegewijde). Eigenlijk gaat het niet om verstandelijk dom of slim, maar
waarover het wel gaat is: het al dan niet
openstaan voor datgene waarvoor Jezus staat: welzijn en geluk voor iedereen, en
voor een andere en betere
samenleving. De bruidsmeisjes die opwacht stonden met tè weinig olie voor hun
lamp hebben daar geen oog voor, 
zij zien enkel zichzelf en denken niet verder dan die dag, de andere hebben wél
genoeg olie bij; het gaat om de olie
het 'vuur' in ons en mij dat ons aanwakkert om je in te zetten voor de Blijde
Boodschap van Jezus. De 'lamp' in mij
moet eigenlijk altijd branden, op welk moment en situatie dan ook. De
verstandige meisjes uit deze parabel worden
bepaald niet voorgesteld als 'toffe grieten', want ze vertikken het om hun
lampenolie te delen, die olie nl. is al
het goede wat in je zit bijv. naastenliefde, of je drijfveer en hoop. Jezus
spoort ons in dit verhaal aan om ook waakzaam
te zijn en niet betweterig, egoïstisch of met een 'kort lontje' door het leven
te gaan, maar oog en hart voor anderen
te hebben. Waakzaam blijven op de weg die je kiest, niet die van jezelf maar de
weg die leven geeft, écht leven samen
met je medemensen. We weten vaak allemaal wat we op een dag allemaal willen of
moeten doen, maar daar komt God 
vaak op het tweede plan, daarom waarschuwt Jezus dat je God zult mislopen als
je niet bereidt bent Hem in je leven een 
plaats te gunnen. Ben ik wijs of dom? 'Wees waakzaam', zegt Jezus want je kent
dag nog uur, en werk als het even kan 
mee aan dat Rijk van gerechtigheid, en leef niet enkel voor jezelf, lééf en
maak van deze wereld een wereld naar mijn 
Vaders droom. De conclusie van deze Blijde Boodschap is heel eenvoudig; Jezus
heeft vriendschap met je gesloten, Hij
vraagt van je wat toewijding en trouw, van die kleine attenties (de olie) voor
anderen die de vriendschap met Hem 
onderhoudt. En om je een beetje op weg te helpen zegt Hij ook:'Wat je doet voor
de minste der Mijnen, dat doe je ook
voor Mij!', zonder daadwerkelijke liefde gaat je geloof dood! Vriendschap met
Jezus vraagt een beetje toewijding en 
trouw aan elkaar, doe je daar niet veel mee dan geraakt de vriendschap op een
laag pitje, en dat is 'dom'. Maar onderhoudt 
je die vriendschap d.m.v. die kleine attenties en aandacht voor anderen, dan
groeit deze vriendschap tot een samen zijn 
met Hem, en dat is 'verstandig'. Echter veel mensen denken: ik geloof in God en
ga naar de kerk, dan luistert God wel naar 
me wanneer ik Hem nodig zou hebben, doch zo werkt het niet, God komt niet
wanneer je Hem nodig hebt, Hij komt wanneer
het Hem uitkomt, op zijn eigen tijd. Die olie moet er eigenlijk altijd zijn,
zeker op het moment dat God naar je toekomt om
je op te halen, we kennen dag nog uur, maar dan wordt je olie gemeten. Hopelijk
heb je voldoende olie, misschien kun je er 
nog kopen als de 'winkel' nog open is, anders kom je te laat!
(preken.be + Martien
*************************************************************************************************************
Gebed
U maakte ons met ogen en U gaf ons het licht,
vergeef ons: onze naaste viel buiten ons gezicht.
U maakte ons met oren en U gaf ons het woord,
vergeef ons: onze naaste werd niet door ons gehoord.
U maakte ons met voeten en U gaf ons de kracht,
vergeef ons: onze naaste heeft tevergeefs op ons gewacht.
U maakt ons met handen en U gaf ons het werk,
vergeef ons: onze naaste heeft niets van ons gemerkt.
Wij vragen U om liefde, want die doet niemand pijn,
Heer, geef ons voor de naaste het licht van U te zijn.
****************************************************
St. Maarten
Romeinse soldaten hadden een rode mantel om, 
Maarten had ook zo'n rode mantel om toen hij een bedelaar tegenkwam.
Hij wilde de arme niet voorbijgaan, Maarten geloofde met vol enthousiasme in:
'Ik was naakt en jij hebt Mij gekleed!' die uitspraak schoot door zijn hoofd
'snachts
en hij droomde zelfs dat God in die zwerver schuil ging.
De helft van zijn mantel was van hemzelf, de andere helft was van de Romeinse
staat.
Dus hij scheurde de mantel in tweeën, en gaf zijn eigen deel aan de arme
bedelaar.
De mantel maakte Maarten tot soldaat, maar hij wàs geen soldaat, hij was
eigenlijk 
een avonturier uit Hongarije en op reis naar Frankrijk. 
Later werd hij bisschop van de stad Tours, tegen wil en dank maar uitgeroepen
door het volk.
Maarten was een monnik, en een mens die zich liet raken door de ellende van een
medemens,
en dat 'geraakt-worden' zag en aanvaarde hij als een wenk van God.
							Reactie van bisschop Mgr. Gerard de Korte naar aanleiding van “Dilexi te”
Groene kerk, teken de petitie!
De Digidulfke uitgave oktober 2025 is uit
Overlijden van Gerard Beenker
Zaterdag 8 november 2025: Katholieke Jongerendag (KJD) in Ede